2017年3月30日 星期四

[伯明罕大冒險] 暮:木管六重奏

https://soundcloud.com/yenju-chen-597645482/sunset-for-wind-sextet

終於完成了這個作品!好幾年前外公阿茲海默症初期時,常常要我們帶他回鄉下老家,給了我靈感寫下這首曲子,雖然外公上個月剛過世,但我相信他能夠聽到,畢竟我放在雲端嘛

完成這首曲子對我來說心理的意涵比較實質的創作上多,不單只是因為是寫給外公的,也因為這是兩年前我考伯明罕音樂院的作品集之一,當時的我只會寫譜作曲,根本不懂錄音製作,吉他還是大龍幫我彈的,經過了將近兩年的學習,雖然傳統的作曲已經不是我最喜歡的創作類型,不過因為這裡給的養分,讓我看見當時的缺失,所以將這首曲子加長、改編給木管六重,並且因為今年的各種幫忙與磨煉,讓我有了自己錄音、混音的能力,母帶後期也是上週去倫敦上大師班時的實驗。從作曲到製作自己一條龍真的好累但是感覺好棒!重新改編的曲子沒有了弦樂的柔美與哀愁,多了法國號的溫暖明亮,我想就是一種心境的轉折吧,當時深怕失去外公寫出來苦澀的甜美,現在外公真的走了,對他來說是個解脫,身為晚輩的我們該感覺到的應該是溫暖與勇氣吧!

上學期因為自己沒製作經驗,找人、聯繫、安排,花錢又花時間,白錄了一次,浪費了大家的時間,這個學期吸取經驗再錄一次,終於成功了!非常感謝在音樂院的朋友們,大家都很忙,還跟著我排練了三次,然後為了搶音樂廳,排了一個早上八點的錄音,真是辛苦了我的樂手們 ,但是大家把這首曲子表現得超乎預期,這也MIDI永遠無法取代的,那些呼吸情緒與每個人自己的詮釋,樂手間的呼應默契,每一個不同的重奏團不同的平衡與色調。

很快就要復活節了假期,但是下一首曲子正緊鑼密鼓製作中,揮別傳統作曲,是我上個月新作的曲,寫給長笛/雙簧管+電子+田野錄音,希望下週錄音順利,人生就是不停的戰鬥!!



[Adventure in Birmingham] Sunset for Wind Sextet

I finally finished this piece which inspired by my grandpa. Although he went to heaven last month, I believe he can hear this recording since it's on my SoundCloud now!
This piece means so much to me since it was part of my portfolio while auditing for Birmingham Conservatoire two years ago. At that time it was composed for Flute, Oboe, Clarinet, Cello and Guitar. After one year learning here, I realised myself capable to do more on it and to actually produce it myself without using any virtual instrument.
I re-structured the composition and arranged it into a woodwind sextet. The brightness of horn presented a totally different tone from the original piece. Without strings, it sounds warmer and braver without the bitter-sweet feeling. I suppose it's good for everyone in our family upon our recent lost.
Special thanks to friends that help out to play in the recording: Miriam, Nikki, Bee, Mark Wilson, Anton Clarke. You guys are awesome! Good musicians always bring more than a composer's expectation.
More music is under producing! Different from this traditional one, my next piece is for Flute, Oboe, Electronic and Field recordings. Go go go!

沒有留言:

張貼留言